Midsommarförkläde.

Här är förkörkläde nummer sju. Det kom att bli ett riktigt midsommarförkläde med blåklockor. Med detta vill jag önska en riktigt Trevlig Midsommar till er alla. Jag tar nu en liten paus och återkommer den 2 juli.

This is apron number seven. It happened to be a real Midsummer apron with bluebells.With this I wish you all a very Pleasant Midsummer. I will now take a break. I will be back on the 2nd July.

Mera förklädesbroderi.

Broderiet har tagit fart. Överst visar jag två fickor med blåklockor. En ficka på varje förkläde. De undre broderiet är på besparingen på förkädet mitt fram. Själva klockorna är ännu inte broderade.

I have started the embroidery. The top picture show the pocket embroidery the lower is showing the front (the yoke) embroidery on the apron. I have not yet started to do the Blue Bells.

Förklädesbroderi, början.

Nu har jag börjat på broderiet efter mycker om och men om motiv. Det blev blåcklockor. Återigen vill jag bara säga att allt jag använder är material och tyger som jag har t.o.m. brodergarnerna är sådant som jag fått och sorterat.

I have started the embroidery on the apron, but first I had to decide what motif. I did choose a blue bell. Note that I only use material I have. The embroidery yarn I have got from various people and I have sorted them and put them on this little paper cartons in order to have them on this display in the box shown.

Ny ficka.

Jag fick den här tröjan av min dotter för en tid sedan. Det är inget fel på den men hon hade tröttnat. Jag gillar den för att den har blixtlås, fickor och en kapuschong. Fickorna är tveksamma, de är så små att jag inte ens kan ha min gamla mobil i dem de är för små. Droppen var häromdagen då jag tappade hundgodispåsen i skogen…Jag gick hem och letade efter mörkblått joggingtyg men det fanns inget. Jag hade ett kungsblått som fick duga. Så….klippte jag av fickan (mittenbilden). Sydde en ficka av det blå tyget som jag sen förlängde den gamla fickan med. Det blev perfekt. Inte så snyggt kanske men den syns inte och nu kan jag ha med både mobiltelefon och godispåse till hunden på mina promenader. Allt detta gick extra lätt att göra eftersom vi har en overlockmaskin men det låter sig göras på en vanlig symaskin också man får bara sy några gånger.

This sweater I got from my daughter. It is nothing wrong with it she just got tired of it. I am glad it is perfect for me. It has got a zipper, pockets and a hood that is all I need. It is just that the pockets are not big enough. I cannot even have my cell phone in there they are to small. So I looked for a similar fabric found a royal blue that would do and I made a longer pocket by cutting off the bottom of the old pocket (middle picture) and made a new pocket. I attached it on to the old and had a good sized pocket. I am glad and it does not show from the outside.

Början på förkläde.

Som jag visade förra veckan så har jag hittat gardinlängd nummer 4 och kan förvandla även den till förkläden. Vad jag vill nämna är att dessa gardiner inte suttit uppe länge och de har suttit i ett norrfönster. Gardiner som sitter i söderfönster blir både blekta och sköra av solen. Jag har tvättat tyget torkat det så att det är relativt slätt och nu har jag lagt ut det dubbelt för jag skall klippa till de två sista förklädena, nummer 7 och 8 i ordningen blir det.

I will start so write in my very broken English again as I think it is better than Google translation.

I have found the last curtain length and I am going to make it into another two aprons. Note that the curtains has been hanging not for long nor in a south faced window. The sunshine will easily ruin the colour and make the fabric fragile. This time I have washed it and measured it to see if it shrunk. It did not, so now I am going to cut. This will be the number 7 and 8 apron. I have presented them all on the page here earlier during the year.

Kviltning av bordstabletter.

Här är bordstabletterna jag gjorde för en tid sedan. Jag gjorde dem för att använda dem på betongbordet i trädgården men…de blev för buckliga för mellanlägget var för tjockt så…det var bara att kvilta lite mera och till nästa gång välja ett tunnare mellanlägg. Det var ca 5 cm mellan sömmarna nu är det ca 1,5 cm och de är mindre bubbliga. Gamla frottehandukar är jättebra att ha som mellanlägg. Min tanke var att ha glas mot betong är ingen bra idé därför tänkte jag, textil på betongen.

Tvättat och krympt lintyg.

Jag har hittat den fjärde gardinlängden av de långa beiga linnegardinerna. Tyget är 150 cm brett och ca 3,20 m långt. Så nu gjorde jag vad jag skulle ha gjort med de förkläden jag sytt tidigare. Jag tvättade tyget i tvättmaskinen på 60 grader. Innan jag lade det i tvättmaskinen tråcklade jag en 10×10 cm stor ruta i avvikande fär för att se om tyget krymper.  …jo lite krympte det allt men man behöver inte tvätta det i 60 grader kanske…Det syns inte riktigt på den övre bilden att jag overlockat (sytt med en overlockmaskin) klippytorna innan tvätten för att slippa att tyget rispar upp sig för mycket.

Litet skynke i Dominoteknik.

Nästan klart är det lilla skynket i Dominoteknik. Det är 55X70 cm ungefär och nu återstår att klippa alla instickade trådar på baksidan och se över att allt ser fint ut och… jag måste ta ställning till om jag skall ha tofsar eller ej.

Olika mönstrade löpskydd för tikar.

Här är löpskydd med tre olika mönster på tyget och det finns naturligtvis en oändlig mångd mönster att välja på. Jag har en hundägare som inte vill ha något blommigt på sin hund och det finns säkert flera åsikter om mönster på hundar.

Löpskydd för tik, spräcklig.

Ytterligare ett löpskydd för tikar. Denna gång i ett spräckligt tyg som påminner mig om en hönsras vars namn jag inte minns. Löpskyddet har hål för svansen men kan lätt förses med sprund för de hundar som behöver det.

WordPress Themes